ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ

Posted in ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΥ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Τα κτήρια του Αττικού Σιδηροδρόμου

laurio 206

Στη βόρεια πλευρά του λιμανιού βρίσκονται τα κτήρια του Αττικού Σιδηροδρόμου , τα οποία απέχουν λίγα μέτρα το ένα από το άλλο.Το κοντινότερο προς το λιμάνι ήταν ο ξενώνας για τους υπαλλήλους, ή αλλιώς υπνωτήριο των σιδηροδρομικών υπαλλήλων , ή αλλιώς «Υπνωτήρια» το καφενείο του Σταθμού του Λαυρίου και ο Σταθμός, τα οποία χρονολογούνται από το 1885 ,καθώς και η οικία ή σπίτι του αρχιεργάτη των σιδηροδρόμων.

laurio 207

 

Ο Αττικός σιδηρόδρομος, κατασκευάστηκε από την Ελληνική Εταιρεία . Εγκαινιάστηκε το1885 και λειτούργησε έως το 1957. Η γραμμή ξεκινούσε από την Αθήνα , από την πλατεία Αττικής στην αρχή και αργότερα από την πλατεία Λαυρίου, στην Ομόνοια. Με διακλάδωση προς Κηφισιά και Νέο Ηράκλειο, περνούσε από το Χαλάνδρι και κατέληγε στο λιμάνι του Λαυρίου. Όλος αυτός ο κόσμος που έφτανε με το σιδηρόδρομο και τα καράβια έδινε στο Λαύριο την όψη μιας ζωντανής και ανοιχτής πόλης.

laurio 208

laurio 350

ΟΙΚΙΑ Ι.Β.ΣΕΡΠΙΕΡΙ - ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΡΔΕΛΛΑ

Posted in ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΥ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Οικία I. B Σερπιέρι -Ανδρέα Κορδέλλα -παλιότερα ΙΚΑ Λαυρίου-σήμερα ιδιόκτητο κτήριο

Το κτήριο κατασκευάστηκε το 1871 και το 1873 περιήλθε στην ιδιοκτησία της Γαλλικής Εταιρείας και αποτέλεσε την κατοικία του Ι. B Σερπιέρι.

laurio 189a

Σύμφωναμε τον Φ. Στεφανόπουλο, το σπίτι του Διευθυντή της Γαλλικής Εταιρείας ήταν ένα οικοδόμημα κυβικό και χωρίς ουσιαστικές αντιπαραθέσεις όγκων .Τα παράθυρα , τονισμένα με θριγκούς και με ξύλινα πλαίσια αποτελούσαν μια αντίθεση στον άσπρο σουβά τους σπιτιού (αντίθεση επιφανειών) . Στην είσοδο έχουμε αντιπαράθεση στιβαρών γεωμετρικών όγκων σε μια αρχιτεκτονική σύνθεση με διαθέσεις γλυπτικής .

το εν λόγω κτήριο μέχρι περίπου τη δεκαετία του 1980   στεγαζόταν το ΙΚΑ Λαυρίου. Σήμερα έχει αναπαλαιωθεί και είναι αγορασμένο από κάποιον ιδιώτη.

 

ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ

Posted in ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΥ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Το κτήριο του τελωνείου (σημερινό Λιμεναρχείο –Τελωνείο)

Και σήμερα έχει αυτή τη χρήση , συστεγαζόμενο με το Λιμεναρχείο.

laurio 189

Το Τελωνείο Λαυρίου ( αριστερα) και η κατοικία Σερπιέρη (δεξιά)

 

 

ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟΪ

Posted in ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΥ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Το κτήριο με το ρολόϊ

roloi paint

Πρόκειται για το κτήριο με το Ρολόϊ της Ελληνικής Εταιρείας Μεταλλουργείων (1870-1880). Το κτήριο , κατά την εποχή της λειτουργίας της Ελληνική Εταιρείας αποτέλεσε τρόπον τινά το θυρωρείο της , αφού από εκεί εισέρχονταν και εξέρχονταν οι υπάλληλοι και οι εργάτες της εν λόγω Εταιρείας . ’λλωστε γι αυτό το λόγο ήταν επιβεβλημένη η παρουσία του χαρακτηριστικού ρολογιού το οποίο εξακολουθεί να κοσμεί το κτήριο. Εκείνη την εποχή, η χρήση των προσωπικών ρολογιών δεν ήταν εφικτή από την πλειονότητα των ανθρώπων, λόγω οικονομικής δυσπραγίας,  έτσι χρησιμοποιούνταν ευρέως τέτοιου τύπου ρολόγια, προκειμένου να υπάρχει ακρίβεια κατά την άφιξη και την αναχώρηση των εργατών.  Το εν λόγω κτήριο βρίσκεται στο Λιμάνι Λαυρίου , απέναντι από το δημαρχείο της πόλης. Αποτελεί  ένα κατακόρυφο στοιχείο μιας γενικότερης σύνθεσης χαμηλότερου όγκου από κεραμοσκέπαστα κτήρια και  ιδιόρρυθμη σύνθεση  της ίδιας

στήλης .  Επιμελημένη κατασκευή από πέτρα με κυρτή στέγη που παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον.

layrio4 320χ200

Σήμερα το κτήριο με το χαρακτηριστικό ρολόϊ  χρησιμοποιείται ως Γραφείο του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου.

Έχει χαρακτηρισθεί   ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία .

 

ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΗΣ Ε.Μ.Ε.Λ

Posted in ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΥ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Το Συγκρότημα του Μηχανουργείου της Ε. Μ .Ε .Λ (στα δυτικά του λιμανιού)

laurio 391

Αξιόλογο βιομηχανικό συγκρότημα κτηρίων της Ελληνικής Εταιρείας Μεταλλουργείων Λαυρίου που βρίσκεται κοντά στο λιμάνι, το οποίο χρησίμευε για τις επισκευές και τη συντήρηση των ατμομηχανών , των σιδηροδρόμων και των καμίνων . Επίσης είχε τη δυνατότητα να κατασκευάζει καινούργια αντικείμενα, ενώ οι αυλές του χρησίμευαν για τη λεβητοποιία και την αποθήκευση υλικών.

laurio 387

εσωτερικός χώρος του μηχανουργείου της Ε.Ε.Μ.Λ

Το κτηριακό συγκρότημα του Μηχανουργείου, το οποίοχρησίμευε για όλες τις παραπάνω εργασίες , παρουσιάζει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του Λαυρίου, όπως είναι η «εν σειρά» διάταξη των επι μέρους κτισμάτων , οι στέγες με τα υπερυψωμένα τμήματα, ο στρογγυλός φεγγίτης στο αέτωμα και οι τοξοστοιχίες. Ιδιαίτερο δε, ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ξύλινες κατασκευές στις στέγες με τους τεράστιους δοκούς και τα ζευκτά που τις συγκρατούν.

laurio 390

Τροχός διαμέτρου 3 μ κατασκευασμένος στο μηχανουργείο της Ε.Ε.Μ. Λ

Ένα μεγάλο τμήμα του Μηχανουργείου της Ελληνικής Εταιρείας, αποκαταστάθηκε από το Δήμο Λαυρεωτικής και σήμερα   χρησιμοποιείται για την τέλεση πολιτιστικών εκδηλώσεων και συνεδρίων . Επίσης λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος , ενώ από το τέλος του 2003 ένα μέρος του χρησιμοποιείται ως παιδική βιβλιοθήκη και «στέκι νεολαίας».   Το υπόλοιπο τμήμα του βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση με την αποκατάστασή του θα μπορούσε να ενσωματωθεί λειτουργικά μ ε το υπόλοιπο συγκρότημα για ανάλογες εκδηλώσεις.

laurio 393

ο εσωτερικός χώρος του μηχανουργείου της Ε.Ε.Μ.Λ.

laurio 338

Έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης με την από 1η Ιουνίου 1995 απόφαση του ΥΠΠΟ (ΦΕΚ 491β /95)

laurio 150

Το Τεχνικό Προσωπικό του μηχανουργείου της Ε. Ε. Μ. Λ